O tom to je...

O tom to je...

Zámecké náměstí

Zámecké náměstí

Teplice celkově

Teplice celkově

konec 17. století, před velkým požárem města
Tržní náměstí

Tržní náměstí

při vzniku ČSR
Šanov r. 1806

Šanov r. 1806

Tempel

Tempel

Židovská synogoga v r. 1900
Vítejte na stránkách, věnovaných starým fotografiím, historii a zašlé slávě Teplic.
Dříve proslulého města, známé po celé Evropě pod přezdívkou "Malá Paříž", nebo také "Salon Evropy".
Stručná historie provozu:
1891 - zahájení jednání o výstavbě elektrické tramvaje o rozchodu 1000 mm
1895 - zahájení provozu na prvním úseku z Benešova náměstí k nádraží (25.6.1895) jako na první elektrické tramvaji v českých zemích s pravidelným provozem, prodloužení tratě do Horního Dubí (14.10.1895)
1895 - zahájení přepravy nákladů
1896 - prodloužení tratě z Benešova náměstí k Zámecké zahradě, vybudování podjezdu pod železniční tratí Ústí nad Labem - Chomutov a zrušení původního úrovňového křížení
1898 - prodloužení tratě Zámecká zahrada - Nádraží Zámecká zahrada, zahájení přepravy pošty
1900 - výstavba odbočné tratě Benešovo náměstí - Laubeho náměstí
1908 - zastavení provozu na odbočné trati Benešovo náměstí - Laubeho náměstí
1911 - vybudování vratné smyčky na konečné v Horním Dubí, jediné smyčky v tramvajové síti
1913 - obnovení provozu na trati Benešovo náměstí - Laubeho náměstí a její prodloužení do Šanova I a Jankovcovy ulice, kde se napojovala na kmenovou trať
1913 - prodloužení kmenové tratě od Mariánského dvora do Řetenic, původní úsek Mariánský dvůr - Nádraží Zámecká zahrada se stal tratí odbočnou
1917 - ukončení provozu na odbočné trati Mariánský dvůr - Nádraží Zámecká zahrada
1932 - zastavení provozu na trati Benešovo náměstí - Šanov I
1933 - likvidace úseku Mariánský dvůr - Nádraží Zámecká zahrada
1935 - zrušení nákladní dopravy
1936 - obnova provozu na trati Benešovo náměstí - Šanov I
1939 - zastavení provozu na trati Benešovo náměstí - Šanov I
1939 - zavedeno číslování linek - jediná tramvajová linka Řetenice - Horní Dubí označena č. 1
1941 - obnova provozu na trati Benešovo náměstí - Šanov I linkou č. 2
1943 - zrušení přepravy pošty
1950 - zastavení provozu na lince č. 2 Benešovo náměstí - Šanov I
1953 - zdvoukolejnění úseku Benešovo náměstí - Městské sály a zavedení linky č. 2 v tomto úseku
1955 - rozhodnutí o nahrazení tramavjové dopravy trolejbusovou
1956 - zastavení provozu na úseku Řetenice - Červený kostel, zrušení linky č. 2, zkrácení linky č. 1 na úsek Červený kostel - Horní Dubí
1959 - zastavení provozu na zbývajícím úseku linky č. 1 Červený kostel - Horní Dubí (31.1.1959)

(zdroj: www.dpteplice.cz)
1953

1953

"Cestovatelka"
Snímek z roku 1953 zachytil tramvajovou linku číslo 1, jedoucí směrem do Dubí, ještě před Střední průmyslovou školou. Tento tramvajový vůz měl zajímavou historii, neboť se jednalo o tramvaj - cestovatelku, která vystřídala v dopravní obsluze hned několik měst. Byla vyrobena ve vagónce v České Lípě a roku 1931 dodána do Mariánských Lázní jako jedna z posledních do tohoto západočeského lázeňského města. Po ukončení tamního tramvajového provozu byla v květnu 1952 předána do Teplic, kde jí byl namísto původního pantografu odebírajícího elektrický proud, namontován tyčový sběrač tak, jako tomu bylo u všech ostatních tramvají v Teplicích. Zde potom jezdila pod evidenčním číslem 50 do roku 1956, kdy po zkrácení tramvajové tratě pouze na úsek od červeného kostela v Trnovanech do Dubí došlo k jejímu předání do Mostu. Tam však už jezdila především jako vlečný vůz do roku 1961, kdy i v Mostě rušili původní úzkorozchodné tramvaje. Ani tehdy však zcela neskončila cesta tohoto tramvajového nezmara, neboť ačkoli měl za sebou již třicet let provozu, převzalo si ho ještě město Jablonec nad Nisou. Když i tam dosloužil starý vozový park, nepřišel tento vůz do šrotu jako ostatní, ale zachoval se v podobě zahradní kolny. Po letech si neobvyklé kolny všimli přátelé a příznivci starých historických tramvají, v roce 2001 tramvajové torzo převezli do někdejší jablonecké vozovny a nezničitelný tramvajový vůz po sedmdesáti letech zrekonstruovali. Tak se shodou náhod a okolností podařilo zachovat jednu z historických tramvají, která jezdila i po Teplicích.

(zdroj: iTeplice.cz)
Dubská linka

Dubská linka

Městská linka

Městská linka

Šanovská linka

Šanovská linka

Přípoje

Přípoje

k vlakům
Nákres motorového vozu č. 3
Nákres motorového vozu č. 3
Nákres motorového vozu č. 32
Nákres motorového vozu č. 32
Nákres motorového vozu Tatra 6 MT
Nákres motorového vozu Tatra 6 MT
Model tramvaje Rinhoffer č. 35
Model tramvaje Rinhoffer č. 35
Model tramvaje Bohemia, zakoupený v Mariánských Lázních. Ještě s pantografickým sběračem.
Model tramvaje Bohemia, zakoupený v Mariánských Lázních. Ještě s pantografickým sběračem.
Model tramvaje Bohemia č. 49, zakoupený v Mariánských Lázních. Po úpravě pro teplický provoz, s tyčovým sběračem.
Model tramvaje Bohemia č. 49, zakoupený v Mariánských Lázních. Po úpravě pro teplický provoz, s tyčovým sběračem.
Model tramvaje Tatra 6 MT, pro teplický provoz zapůjčený z Ústí n/L.
Model tramvaje Tatra 6 MT, pro teplický provoz zapůjčený z Ústí n/L.
1895

1895

Konečná v Dubí
1896

1896

Vozovna a konečná v Dubí
in1.jpg
1900

1900

1900 Dubí

1900 Dubí

tramvaj s vlekem na lyže
1902

1902

1902

1902

1902

1902

Konečná v Dubí
1902

1902

Rudolfplatz
1904

1904

1905

1905

Konečná v Dubí
1905

1905

1907

1907

1908.05.14.

1908.05.14.

Vykolejení tramvaje na křižovatce Liberecké a Duchcovské ul.
1381847_425116574266575_28631707_n.jpg
1909

1909

1909

1909

1910

1910

Konečná v Dubí
1911

1911

1913

1913

Stará Duchcovská v Řetenicích
1915

1915

1915

1915

1917

1917

13578970864_52c4f95ff7_o.jpg
7882796432_f924cd6eb0_o.jpg
10612691_579948695450028_1944299712094066150_n.jpg
Mala_Pariz_277.jpg
Mala_Pariz_300.jpg
1918

1918

Benešák
1919

1919

3ff807a7-77ca-414c-875e-950b9c0df75e.jpg
127-md.jpg
1921

1921

1922

1922

429482_2556065518336_2005147837_n.jpg
1928

1928

1530374_471336559644576_863588701_n1.jpg
1928

1928

1929

1929

1930

1930

1930

1930

Tržní nám.
1931

1931

Mala_Pariz_1738.jpg
Mala_Pariz_1742a.jpg
1239878_424621267649439_1856194831_n.jpg
1933

1933

1935

1935

Novosedlice, Valentýnská ul.
1936.04.06.

1936.04.06.

Motorový vůz č. 13 na výhybce na Školním nám.
1938

1938

1940

1940

Otevřený letní vůz zn. Weyer, z německého Koblenze. Vyroben v r. 1902.
295654_340826872695546_1722272134_n.jpg
6233588773_f723280dbe_o.jpg
1942

1942

1945

1945

1949

1949

1949

1949

1949

1949

Kropicí souprava v Leninově ulici
1949

1949

Kropicí souprava u Červeného kostela. Tlačný pracovní vůz č. 5.
1950

1950

1952

1952

24281_356612941116939_400656891_n.jpg
1953

1953

1953

1953

Točna v Dubí

Točna v Dubí

1953

1953

Novosedlice
1953.09.27.

1953.09.27.

1954

1954

181063_353404811437752_1840590811_n.jpg
1958

1958

Na konečné v Dubí
1959

1959

Dubí
1959

1959

Poslední jízda
Zahájení provozu v časovém sledu, jak informovaly články v novinách "Teplitz-Schönauer Anzeiger"
Stránky spravuje (obsah a design):
Jan Addax Hečko
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one