O tom to je...

O tom to je...

Zámecké náměstí

Zámecké náměstí

Teplice celkově

Teplice celkově

konec 17. století, před velkým požárem města
Tržní náměstí

Tržní náměstí

při vzniku ČSR
Šanov r. 1806

Šanov r. 1806

Tempel

Tempel

Židovská synogoga v r. 1900
Vítejte na stránkách, věnovaných starým fotografiím, historii a zašlé slávě Teplic.
Dříve proslulého města, známé po celé Evropě pod přezdívkou "Malá Paříž", nebo také "Salon Evropy".
Nádraží - polovina 19.stol..jpg
Budování železnice na severozápadě Čech úzce souvisí s dějinami severočeského uhlí. A právě nejtypičtější uhelnou trasou se u nás stala Ústecko-teplická dráha. Po vzniku železnice z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan se začala stále aktuálněji vynořovat myšlenka návaznosti na tuto trať z celého kraje pod Krušnými horami.

Přeprava uhlí z Teplic do Ústí n.L. se tehdy uskutečňovala koňskými povozy. Se stále se zvyšující těžbou však bylo naprosto jasné, že se uhlí musí vozit po železnici. Navíc se zde pak jevila rovněž aktuálně přeprava hostů do nejstarších lázní v Čechách.

A tak po letech různých tahanic a bojů byla v roce 1856 koncesována společnost Ústecko-teplické dráhy, která požádala rakouskou státní správu o stavbu železnice z Ústí nad Labem do Teplic, aby tak navázala na Severní státní dráhu. Po vojenské revizi trasy a po vydání povolení ke stavbě se hned veškeré stavební práce rozběhly naplno. Přijímací nádražní budovy byly postaveny v Teplicích, Bohosudově, Chabařovicích, Trmicích a Ústí nad Labem, zastávky vznikly v Proboštově, a Tuchomyšli.

První vlaky vyjely po nové trati do Teplic před 145 lety v květnu 1858. Zavedením železnice do Teplic se tak pro lázeňské město otevřely nevídané perspektivy. Teplice totiž získaly nejen spojení s Ústím nad Labem, ale rovněž i s dalšími důležitými metropolemi, jako např. Drážďanami, Lipskem, Hamburkem, Prahou,Vídní a Budapeští. Postupně prodlužované traťové úseky směrem na Duchcov, Most, Chomutov, Karlovy Vary a Cheb tak napomohly spojení i do dalších míst.

Teplické nádraží stálo původně velice osamělé v místech, kde se dříve nacházely cihelny. V dalších desetiletích se ale situace podstatně změnila. Původní nádraží vypadalo také poněkud jinak a dnešní vzhled je výsledkem přestavby v roce 1871. Není bez zajímavosti, že teplické nádraží bylo poté považováno jak architektonicky, tak i vybavením prostor za nejlepší v tehdejším Rakousku-Uhersku i v Německu. Budova je dílem architekta Turby, který se také podílel na plánech starého městského divadla v Teplicích. V rozlehlé budově nádraží sídlilo ředitelství společnosti Ústecko-teplické dráhy. Přítomnost této instituce byla pro město výhodná, neboť dávky, které platila obci, tvořily značnou část příjmů města. V držení soukromé společnosti zůstala tato dráha až do roku 1923, kdy přešla do vlastnictví československého státu.

Kresba zachycuje nádraží Ústecko-teplické dráhy ve druhé polovině 19. století, kdy se ještě nacházelo mimo zástavbu Teplic , v místech bývalých cihelen. Cesta lemovaná stromy v popředí vedla z Teplic do Trnovan. Dnes se jedná o rušnou Masarykovu ulici.

(iTeplice.cz)
Čt 12. únor 2015, 00:55:00 CET
addax1
Stránky spravuje (obsah a design):
Jan Addax Hečko
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one